بانک مقالات و تحقیقات آموزشی - فرهنگی

Educational And Cultural Articles And Researches-Mahmoud Hosseini Weblog

بانک نمونه سوال و امتحانات کشوری

+ نوشته شده در  دوشنبه 6 تیر1390ساعت   توسط محمود حسینی  | 

رابطه رياضيات و هنر

اطلاعات :یکشنبه 25اردیبهشت 1390 - 11 جمادی الثانی 1432 - 14مه 2011 شماره 25031

 

اهميت فوق‌العاده‌اي که رياضيات، در جامعه امروزي و در فعاليت گوناگون‌ترين تخصص‌ها دارد، بر کسي پوشيده نيست. با وجود اين، خيلي زياد نيستند کساني که علاقه‌مند به رياضيات باشند. البته فقط کساني که کار و فعاليتشان به رياضيات مربوط مي‌شود، علاقه‌مند به رياضيات نيستند بلکه کم هم نيستند مشتاقاني که ساعت‌هاي فراغت خود را، با رياضيات مي‌گذرانند. تمامي اين‌ها چه حرفه‌اي‌ها و چه علاقه‌مندان، نه فقط فايده و اهميت رياضيات را مي‌شناسند بلکه در ضمن، به رياضيات شوق مي‌ورزند و مي‌توانند زيبايي و ظرافتي که در مسأله‌ها، قضيه‌ها و روش‌هاي رياضي وجود دارد را احساس کنند.‏

احساس و منطق را با هيچ نيرويي نمي‌توان از هم جدا کرد و هر جدايي ساختگي منجر به تحريف هر دوي آنها مي‌شود. هر احساس اگر احساس واقعي باشد، خردمندانه است چراکه احساس واقعي نمي‌تواند جدا از انديشه و خرد آدمي پديد آيد.‏

سـايت علمي دانشجويان ايران دراين زمينه رابـطه رياضيات وهنرراتشريح كرده است كه مي خوانيم:

ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه 26 اردیبهشت1390ساعت   توسط محمود حسینی  | 

اطلاعات :یکشنبه 25اردیبهشت 1390 - 11 جمادی الثانی 1432 - 14مه 2011 شماره 25031

 

اهميت فوق‌العاده‌اي که رياضيات، در جامعه امروزي و در فعاليت گوناگون‌ترين تخصص‌ها دارد، بر کسي پوشيده نيست. با وجود اين، خيلي زياد نيستند کساني که علاقه‌مند به رياضيات باشند. البته فقط کساني که کار و فعاليتشان به رياضيات مربوط مي‌شود، علاقه‌مند به رياضيات نيستند بلکه کم هم نيستند مشتاقاني که ساعت‌هاي فراغت خود را، با رياضيات مي‌گذرانند. تمامي اين‌ها چه حرفه‌اي‌ها و چه علاقه‌مندان، نه فقط فايده و اهميت رياضيات را مي‌شناسند بلکه در ضمن، به رياضيات شوق مي‌ورزند و مي‌توانند زيبايي و ظرافتي که در مسأله‌ها، قضيه‌ها و روش‌هاي رياضي وجود دارد را احساس کنند.‏

احساس و منطق را با هيچ نيرويي نمي‌توان از هم جدا کرد و هر جدايي ساختگي منجر به تحريف هر دوي آنها مي‌شود. هر احساس اگر احساس واقعي باشد، خردمندانه است چراکه احساس واقعي نمي‌تواند جدا از انديشه و خرد آدمي پديد آيد.‏

سـايت علمي دانشجويان ايران دراين زمينه رابـطه رياضيات وهنرراتشريح كرده است كه مي خوانيم:

ریاضی و وسایل کمک آموزشی

سعيده خادم الحسيني_فريده حبيبي

آنچه یک دیدن کند ادراک آن

سال ها نتوان نمودن با بیان

(مولانا)

امروزه رسانه‌هاي كمك آموزشي نقش ارزنده‌اي در مقاطع مختلف آموزش ايفا مي‌كنند. پيشرفت‌هاي روزافزون بشر از يك سو و نيازهاي پيچيده انسان امروز از سوي ديگر ضرورت تجديد نظر در روش‌هاي تعليم و تربيت را بيش از هر زمان ديگر به ما گوشزد مي كند.

آموزش به روش مكاشفه‌اي به‌خصوص در تدريس مفاهيم رياضي يكي از مؤثرترين شيوه‌هاي آموزش است، در اين روش دانش‌آموز در مواجهه با مسأله فعالانه به كشف روابط و مفاهيم مي‌پردازد و ضمن تمرين و تجربه به درك واقعي‌تري از مسأله نائل مي‌گردد.

استفاده صحیح از این گونه رسانه ها نیاز به آگاهی و نحوه کاربرد آنها دارد تا دررسیدن به هدف اصلی یعنی انتقال بیشتر و درک بهتر مطالب كمك كند.

همچنين عدم استفاده از وسايل كمك آموزشي يكي از علل افت در درس رياضي مي‌باشد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه 24 اردیبهشت1390ساعت   توسط محمود حسینی  | 

سعيده خادم الحسيني_فريده حبيبي

آنچه یک دیدن کند ادراک آن

سال ها نتوان نمودن با بیان

(مولانا)

امروزه رسانه‌هاي كمك آموزشي نقش ارزنده‌اي در مقاطع مختلف آموزش ايفا مي‌كنند. پيشرفت‌هاي روزافزون بشر از يك سو و نيازهاي پيچيده انسان امروز از سوي ديگر ضرورت تجديد نظر در روش‌هاي تعليم و تربيت را بيش از هر زمان ديگر به ما گوشزد مي كند.

آموزش به روش مكاشفه‌اي به‌خصوص در تدريس مفاهيم رياضي يكي از مؤثرترين شيوه‌هاي آموزش است، در اين روش دانش‌آموز در مواجهه با مسأله فعالانه به كشف روابط و مفاهيم مي‌پردازد و ضمن تمرين و تجربه به درك واقعي‌تري از مسأله نائل مي‌گردد.

استفاده صحیح از این گونه رسانه ها نیاز به آگاهی و نحوه کاربرد آنها دارد تا دررسیدن به هدف اصلی یعنی انتقال بیشتر و درک بهتر مطالب كمك كند.

همچنين عدم استفاده از وسايل كمك آموزشي يكي از علل افت در درس رياضي مي‌باشد.

رياضيات در گذرگاه تاريخ

اطلاعات :تاريخ خبر: یکشنبه 4اردیبهشت 1390 - 20جمادی الاول 1432 ـ 24آوریل 2011 - شماره 25014


انسان اوليه نسبت به اعداد بيگانه بود و شمارش اشياء اطراف خود را به حسب غريزه يعني همانطور که مثلاً مرغ خانگي تعداد جوجه‌‌هايش را مي‌‌داند انجام مي‌‌داد. اما به زودي مجبور شد وسيله شمارش دقيقتري بوجود آورد. لذا، به کمک انگشتان دست دستگاه شماري پديد آورد که مبناي آن 60 بود. اين دستگاه شمار که بسيار پيچيده است قديمي‌ترين دستگاه شماري است که آثاري از آن در کهن‌ترين مدارک موجود يعني نوشته‌هاي سومري مشاهده مي‌‌شود.

سومري‌ها که تمدنشان مربوط به حدود هزار سال قبل از ميلاد مسيح است در جنوب بين‌النهرين، يعني ناحيه بين دو رود دجله و فرات ساکن بودند. آن‌ها در حدود 2500 سال قبل از ميلاد با امپراطوري سامي، عکاد متحد شدند و امپراطوري و تمدن آشوري را پديد آوردند.

در اين موقع مصري‌ها نيز در سواحل سفلاي رود نيل تمدني درخشان پديد آورده بودند. طغيان رود نيل هر سال حدود و ثغور زمين‌هاي زراعتي اين قوم را محو مي‌کرد. احتياج به تقسيم دوباره اين اراضي موجب رهبري آن‌ها به اولين احکام ساده هندسي شد. همچنين مبادلات تجارتي و تعيين مقدار باج و خراج ساليانه آن‌ها را وادار به توسعه علم حساب كرد. اين اطلاعات همگي از روي پاپيروس‌ها و الواحي است که در نتيجه حفاري‌ها بدست آمده و به خط هيروگليفي مي‌باشد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه 7 اردیبهشت1390ساعت   توسط محمود حسینی  | 

اطلاعات :تاريخ خبر: یکشنبه 4اردیبهشت 1390 - 20جمادی الاول 1432 ـ 24آوریل 2011 - شماره 25014


انسان اوليه نسبت به اعداد بيگانه بود و شمارش اشياء اطراف خود را به حسب غريزه يعني همانطور که مثلاً مرغ خانگي تعداد جوجه‌‌هايش را مي‌‌داند انجام مي‌‌داد. اما به زودي مجبور شد وسيله شمارش دقيقتري بوجود آورد. لذا، به کمک انگشتان دست دستگاه شماري پديد آورد که مبناي آن 60 بود. اين دستگاه شمار که بسيار پيچيده است قديمي‌ترين دستگاه شماري است که آثاري از آن در کهن‌ترين مدارک موجود يعني نوشته‌هاي سومري مشاهده مي‌‌شود.

سومري‌ها که تمدنشان مربوط به حدود هزار سال قبل از ميلاد مسيح است در جنوب بين‌النهرين، يعني ناحيه بين دو رود دجله و فرات ساکن بودند. آن‌ها در حدود 2500 سال قبل از ميلاد با امپراطوري سامي، عکاد متحد شدند و امپراطوري و تمدن آشوري را پديد آوردند.

در اين موقع مصري‌ها نيز در سواحل سفلاي رود نيل تمدني درخشان پديد آورده بودند. طغيان رود نيل هر سال حدود و ثغور زمين‌هاي زراعتي اين قوم را محو مي‌کرد. احتياج به تقسيم دوباره اين اراضي موجب رهبري آن‌ها به اولين احکام ساده هندسي شد. همچنين مبادلات تجارتي و تعيين مقدار باج و خراج ساليانه آن‌ها را وادار به توسعه علم حساب كرد. اين اطلاعات همگي از روي پاپيروس‌ها و الواحي است که در نتيجه حفاري‌ها بدست آمده و به خط هيروگليفي مي‌باشد.

علل اضطراب در درس رياضي

اطلاعات :تاريخ خبر: یکشنبه 4اردیبهشت 1390 - 20جمادی الاول 1432 ـ 24آوریل 2011 - شماره 25014
 


‎اضطراب رياضي موجب ضعف فرآيندهاي ذهني براي‎ ‎انجام عمليات رياضي، منفي نگري و سردرگمي دانش آموزان مي‌شود. اين گروه با اجتناب‎ ‎از کلاس رياضي، ناتواني در انجام آزمون‌هاي رياضي و اضطراب و تشويش فراوان از‎ ‎يادگيري اين درس طفره مي‌روند. اين تصور که استعداد رياضي مادرزادي است يا پسرها‎ ‎نسبت به دخترها عملکرد بهتري در درس رياضي دارند، يا درس رياضي درس منطق است، نه‎ ‎درس خلاقيت، موجب عقب نشيني و مقابله برخي از دانش آموزان از يادگيري علم رياضي مي‎ ‎شود‎. 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه 7 اردیبهشت1390ساعت   توسط محمود حسینی  | 

اطلاعات :تاريخ خبر: یکشنبه 4اردیبهشت 1390 - 20جمادی الاول 1432 ـ 24آوریل 2011 - شماره 25014
 


‎اضطراب رياضي موجب ضعف فرآيندهاي ذهني براي‎ ‎انجام عمليات رياضي، منفي نگري و سردرگمي دانش آموزان مي‌شود. اين گروه با اجتناب‎ ‎از کلاس رياضي، ناتواني در انجام آزمون‌هاي رياضي و اضطراب و تشويش فراوان از‎ ‎يادگيري اين درس طفره مي‌روند. اين تصور که استعداد رياضي مادرزادي است يا پسرها‎ ‎نسبت به دخترها عملکرد بهتري در درس رياضي دارند، يا درس رياضي درس منطق است، نه‎ ‎درس خلاقيت، موجب عقب نشيني و مقابله برخي از دانش آموزان از يادگيري علم رياضي مي‎ ‎شود‎. 

آمار جدید سرانه مطالعه ایرانی‌ها اعلام شد

سرانه مطالعه کتاب در ایران 76 دقیقه است. 

به گزارش واحد مرکزی خبر، مشاور عالی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در نخستین همایش تجلیل از خیرین حوزه کتاب و مطالعه در مشهد با اشاره به کنترل کمی و کیفی مطالعه گفت: تحقیقات نشان می دهد هر چه از مرکز به سمت روستاها می رویم، مطالعه بشدت تقلیل می یابد که باید در این زمینه به فکر راه حل بود.

امین منصور با تاکید بر توجه به دانش پایگی برای رشد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و نظامی کشور بر مبنای دانش افزود:‌ برای رسیدن به این مهم و همچنین تحولات فرهنگی در جامعه نیازمند رشد مطالعه در کشور هستیم.

وی همچنین به مقایسه قبل و بعد از انقلاب در حوزه کتاب و کتابخوانی پرداخت و گفت: قبل از انقلاب 373 باب کتابخانه و 2.5 میلیون جلد کتاب در اختیار مراجعه ‌کنندگان بود که این رقم پس از انقلاب به 2 هزار و 500 باب کتابخانه و 6.5 میلیون جلد کتاب ارتقا یافته است.

مشاور عالی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود :‌ از این تعداد کتابخانه، هزار و 800 باب آن توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و بخش دولتی و بقیه با حمایت خیرین و مردم اداره می‌شود.

همایش تجلیل از خیرین حوزه کتاب و مطالعه خراسان رضوی برای اولین بار در کشور به ابتکار نهاد کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برگزار شد.

+ نوشته شده در  شنبه 28 اسفند1389ساعت   توسط محمود حسینی  | 

سرانه مطالعه کتاب در ایران 76 دقیقه است. 

به گزارش واحد مرکزی خبر، مشاور عالی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در نخستین همایش تجلیل از خیرین حوزه کتاب و مطالعه در مشهد با اشاره به کنترل کمی و کیفی مطالعه گفت: تحقیقات نشان می دهد هر چه از مرکز به سمت روستاها می رویم، مطالعه بشدت تقلیل می یابد که باید در این زمینه به فکر راه حل بود.

امین منصور با تاکید بر توجه به دانش پایگی برای رشد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و نظامی کشور بر مبنای دانش افزود:‌ برای رسیدن به این مهم و همچنین تحولات فرهنگی در جامعه نیازمند رشد مطالعه در کشور هستیم.

وی همچنین به مقایسه قبل و بعد از انقلاب در حوزه کتاب و کتابخوانی پرداخت و گفت: قبل از انقلاب 373 باب کتابخانه و 2.5 میلیون جلد کتاب در اختیار مراجعه ‌کنندگان بود که این رقم پس از انقلاب به 2 هزار و 500 باب کتابخانه و 6.5 میلیون جلد کتاب ارتقا یافته است.

مشاور عالی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود :‌ از این تعداد کتابخانه، هزار و 800 باب آن توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و بخش دولتی و بقیه با حمایت خیرین و مردم اداره می‌شود.

همایش تجلیل از خیرین حوزه کتاب و مطالعه خراسان رضوی برای اولین بار در کشور به ابتکار نهاد کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برگزار شد.

آرشیو مجله های رشد آموزش و پرورش

ادب فارسی

پیوندانجمن اولیا و مربیان

آموزش علوم اجتماعی

آموزش هنر

جغرافیا

مشاورمدرسه

قرآن

تعلیم و تربیت

 تاریخ

زبان 

زمین شناسی 

 

معارف اسلامی 

تربیت بدنی
+ نوشته شده در  چهارشنبه 25 اسفند1389ساعت   توسط محمود حسینی  | 

ادب فارسی

پیوندانجمن اولیا و مربیان

آموزش علوم اجتماعی

آموزش هنر

جغرافیا

مشاورمدرسه

قرآن

تعلیم و تربیت

 تاریخ

زبان 

زمین شناسی 

 

معارف اسلامی 

تربیت بدنی

د‌رون‌گرايي د‌ر شعرجنوب

سكينه سليماني- فوق ديپلم ادبيات فارسي- منطقه يك تهران

 

شعر، برخاسته از فطرت انساني و حاصل کشمکشهاي روحي و دروني انسان است و با ابزارهايي از قبيل زبان و بنمايههاي شعري به مخاطبان خود عرضه ميشود. بنمايه اسکلتبندي شعر است تا انديشه،  افکار و احساسات شاعر را در بر گيرد و کليت بخشد. بدون آن شعر (امري ذهني) امکانپذير نيست.

در تاريخ گذشته شعر فارسي، اثري از شعر شاعران بوشهري و جنوبي و کرانههاي  خليج  فارس و دشتهاي مربوط بدان فراروي ما قرار نگرفته است و بهعلت فقدان موقعيت و بلاياي طبيعي و تاريخي، آن سرودها، بعدها، محو ونابود شدهاند. آب و هواي نامناسب، فقر فرهنگي، بيخانماني و عوامل بيگانه، زندگي را در اين مناطق سخت گردانيده بود.

 شاهان چندان توجهي به اين منطقه قحطيزده ونامطلوب نداشتند، چون آنقدر سرزمينهاي آباد و پر از ناز و نعمت در اختيار داشتند که ديگر مجالي براي انديشيدن به کرانههاي مقهور طبيعت جنوب باقي نميگذاشت.

مردم اين سامان، زمانه ناسازگار را پشت سر گذاشتند و با چنگ و دندان از کرانههاي خليج فارس، بي مزد و منت دفاع کردند. شرافت را وجهه همت قرار دادند تا زير بار دنائت اغيار قرار نگيرند. هرچند نالههايشان، گوش حکمرانان را نيازرد اما شراره نجوايشان در بنمايههاي شعر جنوب تجلي يافت. فايز، نخستين آواره تاريخ جنوب بود که درد و غم و رنج و عذاب جانگداز بوشهريان را در ترانههايش به نمايش درآورد. دوبيتيهاي او همواره نمايانگر رنجوارههاي جنوبيان است، تاريخ درد هجران و فلاکت مردم منطقه است، زبان گوياي دشتيها و دشتستانيها و آفاق و کرانههاي اين مرز و بوم در طول تاريخ حيات اين آدمهاست.

شعر او سرمايهاي شد براي دردآشنايان جنوب، صاحبان انديشه و ذوق، تا ضجههاي نياکانشان را از پشت ديوار قرون در غم سرودههاي خود بنمايانند. اينان بيانگر زجر تاريخاند. آشکارکنندگان بلايا و ترسيمکنندگان مصيبت در زواياي منطقهاند.        


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه 15 اسفند1389ساعت   توسط محمود حسینی  | 

سكينه سليماني- فوق ديپلم ادبيات فارسي- منطقه يك تهران

 

شعر، برخاسته از فطرت انساني و حاصل کشمکشهاي روحي و دروني انسان است و با ابزارهايي از قبيل زبان و بنمايههاي شعري به مخاطبان خود عرضه ميشود. بنمايه اسکلتبندي شعر است تا انديشه،  افکار و احساسات شاعر را در بر گيرد و کليت بخشد. بدون آن شعر (امري ذهني) امکانپذير نيست.

در تاريخ گذشته شعر فارسي، اثري از شعر شاعران بوشهري و جنوبي و کرانههاي  خليج  فارس و دشتهاي مربوط بدان فراروي ما قرار نگرفته است و بهعلت فقدان موقعيت و بلاياي طبيعي و تاريخي، آن سرودها، بعدها، محو ونابود شدهاند. آب و هواي نامناسب، فقر فرهنگي، بيخانماني و عوامل بيگانه، زندگي را در اين مناطق سخت گردانيده بود.

 شاهان چندان توجهي به اين منطقه قحطيزده ونامطلوب نداشتند، چون آنقدر سرزمينهاي آباد و پر از ناز و نعمت در اختيار داشتند که ديگر مجالي براي انديشيدن به کرانههاي مقهور طبيعت جنوب باقي نميگذاشت.

مردم اين سامان، زمانه ناسازگار را پشت سر گذاشتند و با چنگ و دندان از کرانههاي خليج فارس، بي مزد و منت دفاع کردند. شرافت را وجهه همت قرار دادند تا زير بار دنائت اغيار قرار نگيرند. هرچند نالههايشان، گوش حکمرانان را نيازرد اما شراره نجوايشان در بنمايههاي شعر جنوب تجلي يافت. فايز، نخستين آواره تاريخ جنوب بود که درد و غم و رنج و عذاب جانگداز بوشهريان را در ترانههايش به نمايش درآورد. دوبيتيهاي او همواره نمايانگر رنجوارههاي جنوبيان است، تاريخ درد هجران و فلاکت مردم منطقه است، زبان گوياي دشتيها و دشتستانيها و آفاق و کرانههاي اين مرز و بوم در طول تاريخ حيات اين آدمهاست.

شعر او سرمايهاي شد براي دردآشنايان جنوب، صاحبان انديشه و ذوق، تا ضجههاي نياکانشان را از پشت ديوار قرون در غم سرودههاي خود بنمايانند. اينان بيانگر زجر تاريخاند. آشکارکنندگان بلايا و ترسيمکنندگان مصيبت در زواياي منطقهاند.        

فرهنگ و تمدن اسلامي ـ ايراني به كتاب‌هاي رياضي پيش‌دانشگاهي وارد مي‌شود

وحيد عالميان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» با اشاره به مهمترين تغييرات كتاب‌هاي درسي رياضي در سال آينده اظهار داشت: در سال تحصيلي آينده كتاب «حساب ديفرانسيل و انتگرال» پيش‌دانشگاهي در رشته رياضي و فيزيك بر اساس برنامه درسي رياضي تغيير مي‌كند و به صورت جديد‌التأليف به معلمان و دانش‌آموزان ارائه مي‌شود. 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه 14 اسفند1389ساعت   توسط محمود حسینی  | 

وحيد عالميان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» با اشاره به مهمترين تغييرات كتاب‌هاي درسي رياضي در سال آينده اظهار داشت: در سال تحصيلي آينده كتاب «حساب ديفرانسيل و انتگرال» پيش‌دانشگاهي در رشته رياضي و فيزيك بر اساس برنامه درسي رياضي تغيير مي‌كند و به صورت جديد‌التأليف به معلمان و دانش‌آموزان ارائه مي‌شود. 

لزوم تحول در كتب درسي دانش‌آموزان

  • علي رستمي ريك، مژده علي‌محمدي / گيلان (تالش) 

 يكي از مقوله‌هاي بسيار مهم در امر تعليم و تربيت، كتاب‌هاي درسي دانش‌آموزان مي‌باشد. كتاب درسي، نوشته‌اي غيرقابل تغيير و مادام‌العمر نيست چرا كه مبناي تغيير كتاب درسي نيازسنجي است يعني كتاب درسي بايد بتواند به تربيت يك شهروند خوب منجر شود كه اين امر بسته به شرايط مكاني و زماني تغيير مي‌كند. اگر نتوان محتواي كتب درسي را در مسير دقيق نظري و عملي آموزش تأليف كرد، نمي‌توان اميدوار بود آموزش و پرورش به تحول بنيادي دست يابد، تحولي كه به مقتضاي شرايط امروز كشور و در راستاي اهداف توسعه ملي، پايه‌هاي آن اكنون درون همين كتاب‌هاي درسي به ظاهر ساده بنيان گذاشته مي‌شود.

مسأله مهمي كه اكنون در مورد كتب درسي، به‌خصوص در مقطع متوسطه، مي‌توان گفت حجم زياد كتب درسي و به روز بودن آنهاست. مثلاً در مورد دروس زبان انگليسي اول تا سوم دبيرستان، متون اين كتب در حدود 17 سال پيش تا حالا تغيير نكرده به‌طوري كه ما خودمان همين كتب را در دوران دبيرستان مطالعه كرده و همين‌ها را نيز اكنون در دبيرستان‌هاي شهرمان تدريس مي‌كنيم. يكي از بزرگان تعليم و تربيت مي‌گويد: مهم‌ترين مشكل معلمان اين است كه به همان روشي كه به آنها تدريس شده است، معلمان نيز به همان روش براي دانش‌آموزان خود تدريس مي‌كنند و اين نوعي آفت است و يكي از دلايل اساسي آن برمي‌گردد به مسأله قديمي بودن متون درسي و به‌روز نبودن آنها، به طوري كه دانش‌آموز با ديدن مطالب تكراري زده شده و احساس نياز نمي‌كند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه 10 اسفند1389ساعت   توسط محمود حسینی  | 

  • علي رستمي ريك، مژده علي‌محمدي / گيلان (تالش) 

 يكي از مقوله‌هاي بسيار مهم در امر تعليم و تربيت، كتاب‌هاي درسي دانش‌آموزان مي‌باشد. كتاب درسي، نوشته‌اي غيرقابل تغيير و مادام‌العمر نيست چرا كه مبناي تغيير كتاب درسي نيازسنجي است يعني كتاب درسي بايد بتواند به تربيت يك شهروند خوب منجر شود كه اين امر بسته به شرايط مكاني و زماني تغيير مي‌كند. اگر نتوان محتواي كتب درسي را در مسير دقيق نظري و عملي آموزش تأليف كرد، نمي‌توان اميدوار بود آموزش و پرورش به تحول بنيادي دست يابد، تحولي كه به مقتضاي شرايط امروز كشور و در راستاي اهداف توسعه ملي، پايه‌هاي آن اكنون درون همين كتاب‌هاي درسي به ظاهر ساده بنيان گذاشته مي‌شود.

مسأله مهمي كه اكنون در مورد كتب درسي، به‌خصوص در مقطع متوسطه، مي‌توان گفت حجم زياد كتب درسي و به روز بودن آنهاست. مثلاً در مورد دروس زبان انگليسي اول تا سوم دبيرستان، متون اين كتب در حدود 17 سال پيش تا حالا تغيير نكرده به‌طوري كه ما خودمان همين كتب را در دوران دبيرستان مطالعه كرده و همين‌ها را نيز اكنون در دبيرستان‌هاي شهرمان تدريس مي‌كنيم. يكي از بزرگان تعليم و تربيت مي‌گويد: مهم‌ترين مشكل معلمان اين است كه به همان روشي كه به آنها تدريس شده است، معلمان نيز به همان روش براي دانش‌آموزان خود تدريس مي‌كنند و اين نوعي آفت است و يكي از دلايل اساسي آن برمي‌گردد به مسأله قديمي بودن متون درسي و به‌روز نبودن آنها، به طوري كه دانش‌آموز با ديدن مطالب تكراري زده شده و احساس نياز نمي‌كند.

روشهاي ياددهي انشا به دانش آموزان ابتدايي

تجربه ای نو در آموزش انشا

دانش آموزان پایه سوم ابتدایی برای اولین بار با درس انشاء آشنا می شوند. پس باید تناسب، اندازه وکیفیت استفاده از لغات مطابق گنجینه لغات و سایر مسائل رعایت شود و مدنظر قرار گیرد و حتی چند جلسه آغاز سال با روند نگارش مخصوصاّ با توجه به گروه سنی شان آموزش داده شوند، حتی چندین مورد از انشاء های سوم ابتدایی های سال قبل خوانده شود. حالا درمورد نحوه انشاء نویسی مواردی را ذکر می نمایم:                                                       

- تصاویری راکه دراختیار دانش آموزان قرار می دهیم ازآنها می خواهیم در مورد تصاویر چند سطری بنویسند.                                                      

- جملات درهم ریخته را با اندازه های متفاوت در اختیار آنها قرارمی دهیم تا آنها را کامل نمایند.                                                                       

- برای تقویت مهارت ساخت جمله، با یک کلمه چهارجمله متفاوت می سازند که باید بیش ازشش کلمه داشته باشد.                                                

- برای دانش آموزان قصه ای را می خوانیم سپس از آنها می خواهیم که خود را به جای شخصیتی در داستان که به آن علاقه دارند قرار داده و برای ما قصه را خلاصه نویسی نمایند و یا قصه دیگری را که درآن اسم خودشان به جای شخصیت قصه است بنویسند.                                   


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه 1 اسفند1389ساعت   توسط محمود حسینی  | 

تجربه ای نو در آموزش انشا

دانش آموزان پایه سوم ابتدایی برای اولین بار با درس انشاء آشنا می شوند. پس باید تناسب، اندازه وکیفیت استفاده از لغات مطابق گنجینه لغات و سایر مسائل رعایت شود و مدنظر قرار گیرد و حتی چند جلسه آغاز سال با روند نگارش مخصوصاّ با توجه به گروه سنی شان آموزش داده شوند، حتی چندین مورد از انشاء های سوم ابتدایی های سال قبل خوانده شود. حالا درمورد نحوه انشاء نویسی مواردی را ذکر می نمایم:                                                       

- تصاویری راکه دراختیار دانش آموزان قرار می دهیم ازآنها می خواهیم در مورد تصاویر چند سطری بنویسند.                                                      

- جملات درهم ریخته را با اندازه های متفاوت در اختیار آنها قرارمی دهیم تا آنها را کامل نمایند.                                                                       

- برای تقویت مهارت ساخت جمله، با یک کلمه چهارجمله متفاوت می سازند که باید بیش ازشش کلمه داشته باشد.                                                

- برای دانش آموزان قصه ای را می خوانیم سپس از آنها می خواهیم که خود را به جای شخصیتی در داستان که به آن علاقه دارند قرار داده و برای ما قصه را خلاصه نویسی نمایند و یا قصه دیگری را که درآن اسم خودشان به جای شخصیت قصه است بنویسند.                                   

ناهمگوني‌هاي املايي در كتاب‌هاي درسي پايه‌ي دوم ابتدايي

  • نشریه نگاه -نصراله كيالاشكي- فوق‌ليسانس ادبيات، دبير آموزش و پرورش منطقه 14 تهران

 

ترديدي نيست كه املاي فارسي دشواري‌هاي فراوان دارد و يقيناً حتي يك نفر نمي‌تواند ادعا كند كه بر تمام املاي فارسي اشراف دارد؛ هر چند آثار گوناگون ادبيات فارسي را خوانده و بررسي كرده باشد. بررسي علل بروز اين مشكلات و ناهمگوني‌ها در اين مقاله نمي‌گنجد ولي مي‌توان گفت كه گذشتگان ما در املاي فارسي كمتر دچار ترديد و چندگونه‌نويسي مي‌شدند. با اين حال به گواهي نوشته‌هاي برجاي‌مانده، گاهي در دوره‌هاي گوناگون و حتي در ميان افراد دوره‌اي واحد، اختلاف نظرهايي در مورد املا و رسم‌الخط وجود داشته است.

از زماني كه وزارت معارف سابق و آموزش و پرورش فعلي عهده‌دار امر خطير آموزش املا به فرزندان اين مرز و بوم شد، به دليل تعميم كتاب‌هاي درسي در تمام كشور و يكساني متن دروس و كتاب‌ها، به نظر مي‌رسيد كه علاوه بر گسترش سوادآموزي، مشكل چندگونه‌نويسي و ناهمگوني‌هاي املايي مرتفع گردد، اما چنين نشد.

در سال‌هاي اخير به دليل نگرش زبان‌شناسانه و دستوري به مقوله‌ي املاي فارسي، تغييرات نسبتاً زيادي در املا و رسم‌الخط، خصوصاً در كتاب‌هاي درسي صورت گرفت. گاهي دامنه اين تغييرات آن‌قدر وسيع است كه ميان شيوه‌ي املاي دانش‌آموزان دهه‌ي اخير و درس‌خواندگان پيش از آن تفاوت‌هاي اساسي وجود دارد.

براي اثبات اين مدعا، به دو بيت زير از مطلع و مقطع يك غزل معروف خواجه‌ي شيراز كه از روي يكي از نسخ معتبر و به تصحيح دكتر خليل خطيب رهبر انتخاب شده است، بنگريم.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه 20 بهمن1389ساعت   توسط محمود حسینی  | 

  • نشریه نگاه -نصراله كيالاشكي- فوق‌ليسانس ادبيات، دبير آموزش و پرورش منطقه 14 تهران

 

ترديدي نيست كه املاي فارسي دشواري‌هاي فراوان دارد و يقيناً حتي يك نفر نمي‌تواند ادعا كند كه بر تمام املاي فارسي اشراف دارد؛ هر چند آثار گوناگون ادبيات فارسي را خوانده و بررسي كرده باشد. بررسي علل بروز اين مشكلات و ناهمگوني‌ها در اين مقاله نمي‌گنجد ولي مي‌توان گفت كه گذشتگان ما در املاي فارسي كمتر دچار ترديد و چندگونه‌نويسي مي‌شدند. با اين حال به گواهي نوشته‌هاي برجاي‌مانده، گاهي در دوره‌هاي گوناگون و حتي در ميان افراد دوره‌اي واحد، اختلاف نظرهايي در مورد املا و رسم‌الخط وجود داشته است.

از زماني كه وزارت معارف سابق و آموزش و پرورش فعلي عهده‌دار امر خطير آموزش املا به فرزندان اين مرز و بوم شد، به دليل تعميم كتاب‌هاي درسي در تمام كشور و يكساني متن دروس و كتاب‌ها، به نظر مي‌رسيد كه علاوه بر گسترش سوادآموزي، مشكل چندگونه‌نويسي و ناهمگوني‌هاي املايي مرتفع گردد، اما چنين نشد.

در سال‌هاي اخير به دليل نگرش زبان‌شناسانه و دستوري به مقوله‌ي املاي فارسي، تغييرات نسبتاً زيادي در املا و رسم‌الخط، خصوصاً در كتاب‌هاي درسي صورت گرفت. گاهي دامنه اين تغييرات آن‌قدر وسيع است كه ميان شيوه‌ي املاي دانش‌آموزان دهه‌ي اخير و درس‌خواندگان پيش از آن تفاوت‌هاي اساسي وجود دارد.

براي اثبات اين مدعا، به دو بيت زير از مطلع و مقطع يك غزل معروف خواجه‌ي شيراز كه از روي يكي از نسخ معتبر و به تصحيح دكتر خليل خطيب رهبر انتخاب شده است، بنگريم.

چگونه از وسايل آموزشي بهره ببريم

عبدالكريم ايمر- استان گلستان (مينودشت)- نشریه نگاه

وسايل كمكآموزشي شامل رسانهها، تصاوير، استفاده از نمايش، بازيهاي آموزشي و ايجاد گروههاي كوچك دانشآموزي براي فعاليتهاي درسي و ذوقي است كه امر يادگيري را بسيار مطلوب و جذاب ميسازد و هدف از كاربرد انواع وسايل كمكآموزشي، تسهيل و تسريع آموزش و يادگيري است. استفاده از مواد و وسايل آموزشي باعث توجه بيشتر فراگيران و در نتيجه كاهش ميزان تاثير موانع ارتباطي از نوع فيزيكي آن ميشود و ارتباط و تفاهم بيشتري بين معلم و شاگرد برقرار ميكند. در حقيقت وسايل كمكآموزشي، بخشي از تكنولوژي آموزشي است كه هدف آن حل مسائل و مشكلات آموزشي، از طريق بررسي و كنترل كليه عوامل موثر در يادگيري و مجموعه اجزاي تشكيلدهنده فرآيند آموزشي است. رسيدن به اين هدف، كار چندان سادهاي نيست زيرا علاوه بر تغييرات و اصلاحات لازم در سيستم سنتي معلممداري بايد صلاحيت و توانايي علمي و عملي معلمان را از طريق آموزشهاي لازم ارتقا داد كه يكي از راهها، شناخت و كاربرد مفاهيم متفاوت تكنولوژي آموزشي توسط معلمان است.

در حقيقت مرحله تكنولوژي سختافزارها (استفاده از دستگاههاي سمعي و بصري) و مرحله تكنولوژي نرمافزارها (برنامهريزي، طراحي و توليد مواد سمعي و بصري مانند فيلم، اسلايد، چارت، پوستر، نقشه و…)، بخشي از تكنولوژي آموزشي است كه نگرش سيستماتيك به كل فرايند تدريس-يادگيري محسوب ميشود و منظور بهكارگيري روش علمي در فرآيند ياددهي-يادگيري، كاربرد مفاهيم و قوانين علمي در عمل و پرورش مهارتهاي رواني-حركتي دانشآموزان است. ابزارها يا كارافزارهاي آموزش را ميتوان به دو دسته بزرگ تقسيم كرد:


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 14 بهمن1389ساعت   توسط محمود حسینی  | 

عبدالكريم ايمر- استان گلستان (مينودشت)- نشریه نگاه

وسايل كمكآموزشي شامل رسانهها، تصاوير، استفاده از نمايش، بازيهاي آموزشي و ايجاد گروههاي كوچك دانشآموزي براي فعاليتهاي درسي و ذوقي است كه امر يادگيري را بسيار مطلوب و جذاب ميسازد و هدف از كاربرد انواع وسايل كمكآموزشي، تسهيل و تسريع آموزش و يادگيري است. استفاده از مواد و وسايل آموزشي باعث توجه بيشتر فراگيران و در نتيجه كاهش ميزان تاثير موانع ارتباطي از نوع فيزيكي آن ميشود و ارتباط و تفاهم بيشتري بين معلم و شاگرد برقرار ميكند. در حقيقت وسايل كمكآموزشي، بخشي از تكنولوژي آموزشي است كه هدف آن حل مسائل و مشكلات آموزشي، از طريق بررسي و كنترل كليه عوامل موثر در يادگيري و مجموعه اجزاي تشكيلدهنده فرآيند آموزشي است. رسيدن به اين هدف، كار چندان سادهاي نيست زيرا علاوه بر تغييرات و اصلاحات لازم در سيستم سنتي معلممداري بايد صلاحيت و توانايي علمي و عملي معلمان را از طريق آموزشهاي لازم ارتقا داد كه يكي از راهها، شناخت و كاربرد مفاهيم متفاوت تكنولوژي آموزشي توسط معلمان است.

در حقيقت مرحله تكنولوژي سختافزارها (استفاده از دستگاههاي سمعي و بصري) و مرحله تكنولوژي نرمافزارها (برنامهريزي، طراحي و توليد مواد سمعي و بصري مانند فيلم، اسلايد، چارت، پوستر، نقشه و…)، بخشي از تكنولوژي آموزشي است كه نگرش سيستماتيك به كل فرايند تدريس-يادگيري محسوب ميشود و منظور بهكارگيري روش علمي در فرآيند ياددهي-يادگيري، كاربرد مفاهيم و قوانين علمي در عمل و پرورش مهارتهاي رواني-حركتي دانشآموزان است. ابزارها يا كارافزارهاي آموزش را ميتوان به دو دسته بزرگ تقسيم كرد:

نقش كتاب‌هاي كمك‌د‌رسي د‌ر نظام آموزشي

نشریه نگاه

مقدمه:

ترديدي نيست كه وسايل آموزشي در هموار ساختن راه دشوار تعليم و تربيت و تدريس نقش ارزندهاي دارندو مربياني كه در نظامهاي پيشرفته آموزشي حداكثر استفاده را از اين وسايل و موادميكنندبيش از پيش به ارزش كمكي اين وسايل معترفند‌. هرچندكه اطلاق لفظ كمك به وسايل آموزشي مفهوم درستي نيست. اما عبارت وسايل كمك آموزشي امروزه رايج شده و به نظر ميرسدكه مسؤولان آموزشي نيز آن را قبول كردهاند‌. ليكن آنچه كه از همه مهمتر است اين است كه امروزه وسايلي با نام كمك آموزشي تهيه و در سطح گستردهاي در اختيار دانشآموزان و معلمان قرار ميگيردكه هيچ يك از شرايط يك وسيله آموزشي را ندارندو متأسفانه نظام آموزشي نيز در اين موردنه تنها سكوت كرده بلكه گاهي به تائيدآن نيز ميپردازدشاهدهستيم كه كتابهاي مختلفي تحت عنوان كتابهاي كمك آموزشي و كمكدرسي در سطح گسترده چاپ ميشوندكه اكثراً با مجوز رسمي از وزارت آموزش و پرورش به اين كار اقدام ميكنند‌. كتابهايي كه به سادگي هرآنچه را كه مؤلفان كتب درسي در دهه حاضر تلاش در علمي و پژوهشي كردن كتب درسي داشتهاندرا پنبه كرده وتمامي اين تلاشها را ناكام گذاشتهاند‌. اين گونه كتابها با تهيه جواب يكدست به كليه سؤالات و پرسشهاي كتب درسي از بحث و آزمايش كنيدپاسخ فكر كنيدو پژوهش كنيدو... به زعم خويش به دانشآموزان در يادگيري كمك ميكنند‌.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 14 بهمن1389ساعت   توسط محمود حسینی  | 

نشریه نگاه

مقدمه:

ترديدي نيست كه وسايل آموزشي در هموار ساختن راه دشوار تعليم و تربيت و تدريس نقش ارزندهاي دارندو مربياني كه در نظامهاي پيشرفته آموزشي حداكثر استفاده را از اين وسايل و موادميكنندبيش از پيش به ارزش كمكي اين وسايل معترفند‌. هرچندكه اطلاق لفظ كمك به وسايل آموزشي مفهوم درستي نيست. اما عبارت وسايل كمك آموزشي امروزه رايج شده و به نظر ميرسدكه مسؤولان آموزشي نيز آن را قبول كردهاند‌. ليكن آنچه كه از همه مهمتر است اين است كه امروزه وسايلي با نام كمك آموزشي تهيه و در سطح گستردهاي در اختيار دانشآموزان و معلمان قرار ميگيردكه هيچ يك از شرايط يك وسيله آموزشي را ندارندو متأسفانه نظام آموزشي نيز در اين موردنه تنها سكوت كرده بلكه گاهي به تائيدآن نيز ميپردازدشاهدهستيم كه كتابهاي مختلفي تحت عنوان كتابهاي كمك آموزشي و كمكدرسي در سطح گسترده چاپ ميشوندكه اكثراً با مجوز رسمي از وزارت آموزش و پرورش به اين كار اقدام ميكنند‌. كتابهايي كه به سادگي هرآنچه را كه مؤلفان كتب درسي در دهه حاضر تلاش در علمي و پژوهشي كردن كتب درسي داشتهاندرا پنبه كرده وتمامي اين تلاشها را ناكام گذاشتهاند‌. اين گونه كتابها با تهيه جواب يكدست به كليه سؤالات و پرسشهاي كتب درسي از بحث و آزمايش كنيدپاسخ فكر كنيدو پژوهش كنيدو... به زعم خويش به دانشآموزان در يادگيري كمك ميكنند‌.

چگونه يك كتاب مشكل را بخوانيم؟

اطلاعات


هنگام سفر به نقاط مختلف كشور، افراد بسياري را ديدم كه اشتياق سرشاري براي درك موضوعات دشواري مانند علم، فلسفه، مذهب، اقتصاد و نظريه‌هاي سياسي داشتند. اما گاه شعله‌هاي اين اشتياق به خاموشي مي‌گراييد. 

افراد در مي‌يابند كتاب‌هايي كه آنها مشتاقانه و به اميد فراگيري مي‌گشايند، به چيزي فراتر از فهم آنها مبدل مي‌شود. به واقع، هر كتابي قصد دارد مطلب را به خواننده عادي برساند و اين ممكن نيست؛ مگر آن كه اگر شما به درستي به آن نزديك شويد، راه درست نزديك شدن به آن چيست؟ پاسخ در يكي از قواعد مهم خواندن نهفته است. شما بايد كتاب را قبل از تسلط برآن، سطحي بخوانيد.

ابتدا در پي چيزهايي باشيد كه مي‌توانيد آنها را بفهميد و خودتان را در مطالب دشوار گرفتار نكنيد. پاراگراف‌هاي پيشين، پانويس، مباحث و مراجعي را كه از آنها گريزانيد درست بخوانيد. كتاب حاوي مطالبي است كه شما بي‌درنگ آن را درك مي‌كنيد. 

حتي اگر 50 درصد مطالب يا كمتر را درك كرديد، شما مي‌توانيد كتاب مورد مطالعه را تا حدودي بفهميد. يكي از روش‌هاي كتابخواني سطحي به خواندن اجمالي موسوم است.

شما هرگز از طريق سطحي خواني نمي‌توانيد به آن چيزي كه با خواندن و مطالعه فرا چنگتان مي‌آيد، دست يازيد. در عين حال خواندن اجمالي روش كاربردي است در مواقعي كه شما با انبوهي از كتاب سر و كار داريد با سطحي‌خواني و اغلب با دقت شگفت‌آوري، مي‌توانيد دركي كلي از محتواي كتاب به دست آوريد.

براي سطحي خواني يا خواندن، گام‌هاي زير روشي مناسب براي شروع و پرداختن به كتاب به صورت اجمالي است.

ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه 4 بهمن1389ساعت   توسط محمود حسینی  | 

اطلاعات


هنگام سفر به نقاط مختلف كشور، افراد بسياري را ديدم كه اشتياق سرشاري براي درك موضوعات دشواري مانند علم، فلسفه، مذهب، اقتصاد و نظريه‌هاي سياسي داشتند. اما گاه شعله‌هاي اين اشتياق به خاموشي مي‌گراييد. 

افراد در مي‌يابند كتاب‌هايي كه آنها مشتاقانه و به اميد فراگيري مي‌گشايند، به چيزي فراتر از فهم آنها مبدل مي‌شود. به واقع، هر كتابي قصد دارد مطلب را به خواننده عادي برساند و اين ممكن نيست؛ مگر آن كه اگر شما به درستي به آن نزديك شويد، راه درست نزديك شدن به آن چيست؟ پاسخ در يكي از قواعد مهم خواندن نهفته است. شما بايد كتاب را قبل از تسلط برآن، سطحي بخوانيد.

ابتدا در پي چيزهايي باشيد كه مي‌توانيد آنها را بفهميد و خودتان را در مطالب دشوار گرفتار نكنيد. پاراگراف‌هاي پيشين، پانويس، مباحث و مراجعي را كه از آنها گريزانيد درست بخوانيد. كتاب حاوي مطالبي است كه شما بي‌درنگ آن را درك مي‌كنيد. 

حتي اگر 50 درصد مطالب يا كمتر را درك كرديد، شما مي‌توانيد كتاب مورد مطالعه را تا حدودي بفهميد. يكي از روش‌هاي كتابخواني سطحي به خواندن اجمالي موسوم است.

شما هرگز از طريق سطحي خواني نمي‌توانيد به آن چيزي كه با خواندن و مطالعه فرا چنگتان مي‌آيد، دست يازيد. در عين حال خواندن اجمالي روش كاربردي است در مواقعي كه شما با انبوهي از كتاب سر و كار داريد با سطحي‌خواني و اغلب با دقت شگفت‌آوري، مي‌توانيد دركي كلي از محتواي كتاب به دست آوريد.

براي سطحي خواني يا خواندن، گام‌هاي زير روشي مناسب براي شروع و پرداختن به كتاب به صورت اجمالي است.

زبان فارسي؛ از گذشته پرشکوه تا امروز

خراسان - مورخ سه‌شنبه 1389/10/28 شماره انتشار 17751 
نويسنده: عليرضاشريفي

به بهانه آغاز هفتمين مجمع بين المللي استادان زبان فارسي

امروز هفتمين مجمع بين  المللي استادان زبان فارسي با حضور رئيس جمهور، شخصيت هاي سياسي و بيش از 2۵۰استاد ايراني و خارجي با هدف تبادل تجربيات و امکان گفت و گوي استادان در حوزه آموزش زبان فارسي در تالار علامه اميني تهران برگزار مي شود. از آنجا که زبان فارسي يکي از پايه هاي هويتي ماست، نگاهي اجمالي به سير تحول و تطور آن دور از فايده نيست.در سال ۱۸۷۲ در نشست اديبان و زبان شناسان اروپا در برلين چهار زبان يوناني، فارسي، لاتين و سانسکريت، به عنوان زبان هاي کلاسيک جهان برگزيده شدند. معيار آنان براي کلاسيک بودن اين بود که باستاني باشند، ادبيات پربار داشته باشند و در آخرين هزاره عمر خود تغييرات اندکي کرده باشند. زبان فارسي گذشته پرشکوهي داشته، چنان که در زمان حکومت گورکانيان در هند، فارسي، زبان رسمي اين امپراتوري بود و در همان زمان نفوذ اين زبان در غرب به درياي سياه مي رسيد. اما اکنون زبان فارسي زبان رسمي دو کشور است: ايران و تاجيکستان. زبان نخست بيش از ۴۰ميليون نفر در ايران فارسي است. در تاجيکستان ۵ميليون نفر به اين زبان سخن مي گويند. اما اين نکته قابل توجه است که در ازبکستان با وجود ۷ميليون گويشور فارسي زبان در اين کشور، حاکمان آن، چشم ديدن اين زبان را ندارند و تا مي توانند در راه آن سنگ اندازي مي کنند. در افغانستان هم ۲۰ميليون نفر به فارسي سخن مي گويند؛ به همين دليل در اين کشور، زبان فارسي و زبان پشتو، هر دو زبان رسمي افغانستان هستند. هند و پاکستان نيز از جمله کشورهايي به شمار مي روند که زبان فارسي در آن ها جايگاه در خور توجهي داشته و دارد و از نظر فرهنگي تاثير زيادي بر اين سرزمين ها گذاشته است.در مجموع شمار سخن گويان فارسي را در جهان ۱۱۰ميليون تن برآورد مي کنند. به دليل آن که زبان اردو، زبان رسمي کنوني پاکستان پيوندهاي زيادي با زبان فارسي دارد؛ بسياري از مردم اين کشور چه فارسي زبان و چه اردو زبان، دلبستگي و علاقه زيادي به زبان فارسي نشان مي دهند و با وجود بحران هاي سياسي و اقتصادي موجود در اين کشور آن ها بر اين دلبستگي خود پاي مي فشارند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه 28 دی1389ساعت   توسط محمود حسینی  | 

خراسان - مورخ سه‌شنبه 1389/10/28 شماره انتشار 17751 
نويسنده: عليرضاشريفي

به بهانه آغاز هفتمين مجمع بين المللي استادان زبان فارسي

امروز هفتمين مجمع بين  المللي استادان زبان فارسي با حضور رئيس جمهور، شخصيت هاي سياسي و بيش از 2۵۰استاد ايراني و خارجي با هدف تبادل تجربيات و امکان گفت و گوي استادان در حوزه آموزش زبان فارسي در تالار علامه اميني تهران برگزار مي شود. از آنجا که زبان فارسي يکي از پايه هاي هويتي ماست، نگاهي اجمالي به سير تحول و تطور آن دور از فايده نيست.در سال ۱۸۷۲ در نشست اديبان و زبان شناسان اروپا در برلين چهار زبان يوناني، فارسي، لاتين و سانسکريت، به عنوان زبان هاي کلاسيک جهان برگزيده شدند. معيار آنان براي کلاسيک بودن اين بود که باستاني باشند، ادبيات پربار داشته باشند و در آخرين هزاره عمر خود تغييرات اندکي کرده باشند. زبان فارسي گذشته پرشکوهي داشته، چنان که در زمان حکومت گورکانيان در هند، فارسي، زبان رسمي اين امپراتوري بود و در همان زمان نفوذ اين زبان در غرب به درياي سياه مي رسيد. اما اکنون زبان فارسي زبان رسمي دو کشور است: ايران و تاجيکستان. زبان نخست بيش از ۴۰ميليون نفر در ايران فارسي است. در تاجيکستان ۵ميليون نفر به اين زبان سخن مي گويند. اما اين نکته قابل توجه است که در ازبکستان با وجود ۷ميليون گويشور فارسي زبان در اين کشور، حاکمان آن، چشم ديدن اين زبان را ندارند و تا مي توانند در راه آن سنگ اندازي مي کنند. در افغانستان هم ۲۰ميليون نفر به فارسي سخن مي گويند؛ به همين دليل در اين کشور، زبان فارسي و زبان پشتو، هر دو زبان رسمي افغانستان هستند. هند و پاکستان نيز از جمله کشورهايي به شمار مي روند که زبان فارسي در آن ها جايگاه در خور توجهي داشته و دارد و از نظر فرهنگي تاثير زيادي بر اين سرزمين ها گذاشته است.در مجموع شمار سخن گويان فارسي را در جهان ۱۱۰ميليون تن برآورد مي کنند. به دليل آن که زبان اردو، زبان رسمي کنوني پاکستان پيوندهاي زيادي با زبان فارسي دارد؛ بسياري از مردم اين کشور چه فارسي زبان و چه اردو زبان، دلبستگي و علاقه زيادي به زبان فارسي نشان مي دهند و با وجود بحران هاي سياسي و اقتصادي موجود در اين کشور آن ها بر اين دلبستگي خود پاي مي فشارند.

كتب‌ آموزشي دوره راهنمايي معرفي شد

جام جم آنلاين: دبيرخانه‌ طرح سامان‌ بخشي كتاب ‌هاي آموزشي دفتر انتشارات كمك آموزشي ، فهرست كتاب ‌هاي مناسب آموزشي دوره راهنمايي -منتشر شده در سال 1389- را اعلام كرد.

به گزارش ايرنا ، كارشناسان دبيرخانه‌ طرح سامان‌بخشي كتاب‌هاي آموزشي دفتر انتشارات كمك آموزشي، پس از بررسي كتاب‌هاي منتشر شده، تعداد 17 عنوان اثر را مناسب دوره‌ راهنمايي تشخيص دادند.

براساس اين گزارش ، در گروه تاريخ سه كتاب بيت‌المقدس نوشته جعفر رباني، تمدن مصر باستان نوشته بيژن ياور و سحاب نوشته افشين نادري مزجين را به عنوان آثار مناسب انتخاب شد.

در در گروه ديني و قرآن تنها از يك كتاب به عنوان اثر شايسته براي اين دوره تحصيلي نام برده‌ شده است. در اين گروه كتاب انس با قرآن كريم- قرائت و درك تدريجي معناي قرآن نوشته مسعود وكيل مناسب تشخيص داده شده است.در گروه علوم تجربي تعداد 13 عنوان كتاب آموزشي مناسب براي دانش‌آموزان دوره راهنمايي معرفي شده است.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه 26 دی1389ساعت   توسط محمود حسینی  | 

جام جم آنلاين: دبيرخانه‌ طرح سامان‌ بخشي كتاب ‌هاي آموزشي دفتر انتشارات كمك آموزشي ، فهرست كتاب ‌هاي مناسب آموزشي دوره راهنمايي -منتشر شده در سال 1389- را اعلام كرد.

به گزارش ايرنا ، كارشناسان دبيرخانه‌ طرح سامان‌بخشي كتاب‌هاي آموزشي دفتر انتشارات كمك آموزشي، پس از بررسي كتاب‌هاي منتشر شده، تعداد 17 عنوان اثر را مناسب دوره‌ راهنمايي تشخيص دادند.

براساس اين گزارش ، در گروه تاريخ سه كتاب بيت‌المقدس نوشته جعفر رباني، تمدن مصر باستان نوشته بيژن ياور و سحاب نوشته افشين نادري مزجين را به عنوان آثار مناسب انتخاب شد.

در در گروه ديني و قرآن تنها از يك كتاب به عنوان اثر شايسته براي اين دوره تحصيلي نام برده‌ شده است. در اين گروه كتاب انس با قرآن كريم- قرائت و درك تدريجي معناي قرآن نوشته مسعود وكيل مناسب تشخيص داده شده است.در گروه علوم تجربي تعداد 13 عنوان كتاب آموزشي مناسب براي دانش‌آموزان دوره راهنمايي معرفي شده است.

كتاب‌هاي آموزشي مناسب براي دوره ابتدايي تحصيلي معرفي شدند

كتاب‌هاي آموزشي مناسب براي دوره ابتدايي تحصيلي معرفي شدند

خبرگزاري فارس: دبيرخانه‌ طرح سامان‌بخشي كتاب‌هاي آموزشي دفتر انتشارات كمك آموزشي وزارت آموزش و پرورش، كتاب‌هاي آموزشي مناسب دوره‌ ابتدايي را معرفي كرد.


به گزارش باشگاه خبري فارس «توانا» به نقل از ستاد خبري دفتر انتشارات كمك آموزشي، اين دبيرخانه به منظور اطلاع‌رساني سريع‌تر به معرفي تدريجي كتاب‌هاي مناسب اقدام كرده است و همچنان آماده‌ دريافت كتاب‌هاي آموزشي چاپ اول سال 1389 از ناشران است تا تمام كتاب‌هاي آموزشي مناسب را پس از بررسي معرفي كند؛ در اين مرحله 29 عنوان كتاب مناسب دوره‌ ابتدايي مناسب و مرتبط با برنامه‌ درسي تشخيص داده شده است. 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه 19 دی1389ساعت   توسط محمود حسینی  | 

كتاب‌هاي آموزشي مناسب براي دوره ابتدايي تحصيلي معرفي شدند

خبرگزاري فارس: دبيرخانه‌ طرح سامان‌بخشي كتاب‌هاي آموزشي دفتر انتشارات كمك آموزشي وزارت آموزش و پرورش، كتاب‌هاي آموزشي مناسب دوره‌ ابتدايي را معرفي كرد.


به گزارش باشگاه خبري فارس «توانا» به نقل از ستاد خبري دفتر انتشارات كمك آموزشي، اين دبيرخانه به منظور اطلاع‌رساني سريع‌تر به معرفي تدريجي كتاب‌هاي مناسب اقدام كرده است و همچنان آماده‌ دريافت كتاب‌هاي آموزشي چاپ اول سال 1389 از ناشران است تا تمام كتاب‌هاي آموزشي مناسب را پس از بررسي معرفي كند؛ در اين مرحله 29 عنوان كتاب مناسب دوره‌ ابتدايي مناسب و مرتبط با برنامه‌ درسي تشخيص داده شده است. 

مجلات رشد معلمان، مدیران و مربیان

نشریه نگاه

«رشد» نام مشترک سی‌عنوان مجله‌ای است که در دفتر انتشارات کمک‌آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وابسته به وزارت آموزش‌وپرورش منتشر می‌شود. مجلات رشد با شمارگان بیش از سی‌میلیون نسخه در سال، در گستره‌ ملی و برای مخاطبان پیش‌دبستانی تا معلمان، مربیان و مدیران مدارس تولید می‌شوند.

این مجلات آموزشی ـ تربیتی می‌کوشند با تأکید بر «تحول بنیادین در آموزش‌وپرورش» با رویکردهای فرهنگی‌ـ تربیتی، توسعه‌ عدالت آموزشی، ارتقای جایگاه علمی‌ـ تربیتی، توسعه مشارکت همه‌جانبه و بهینه‌سازی منابع انسانی آموزش‌وپرورش و با رعایت اصول خدشه‌ناپذیر: درستی، دقت، روشنی، روزآمدی و جذابیت، در بهبود وضعیت آموزش‌وپرورش مدارس ایفای نقش نمایند و متناسب با تحولات علمی، پژوهشی و فناوری و با تکیه بر هویت ملی و ارزش‌های فرهنگی و اسلامی، زمینه‌های لازم را برای تحقق اهداف عالی آموزش‌وپرورش فراهم بسازند.

زمینه انتشار این مجلات «آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی» است و سابقه آن به حدود نیم‌قرن باز می‌گردد. مجلات رشد پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به مجلات «پیک» معروف بودند.

در میان این مجلات، 7 عنوان برای دانش‌آموزان منتشر می‌شود و 23 عنوان دیگر برای مخاطبان بزرگسال (معلمان، مربیان و مدیران) تولید می‌گردد.

مجلات بزرگسال رشد دو گونه‌اند: عمومی و اختصاصی.

مجلات عمومی به‌صورت ماهانه (8 عنوان در سال، از آغاز سال تحصیلی تا اردیبهشت‌ماه) و با عناوین زیر منتشر می‌شوند:


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 16 دی1389ساعت   توسط محمود حسینی  | 

نشریه نگاه

«رشد» نام مشترک سی‌عنوان مجله‌ای است که در دفتر انتشارات کمک‌آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وابسته به وزارت آموزش‌وپرورش منتشر می‌شود. مجلات رشد با شمارگان بیش از سی‌میلیون نسخه در سال، در گستره‌ ملی و برای مخاطبان پیش‌دبستانی تا معلمان، مربیان و مدیران مدارس تولید می‌شوند.

این مجلات آموزشی ـ تربیتی می‌کوشند با تأکید بر «تحول بنیادین در آموزش‌وپرورش» با رویکردهای فرهنگی‌ـ تربیتی، توسعه‌ عدالت آموزشی، ارتقای جایگاه علمی‌ـ تربیتی، توسعه مشارکت همه‌جانبه و بهینه‌سازی منابع انسانی آموزش‌وپرورش و با رعایت اصول خدشه‌ناپذیر: درستی، دقت، روشنی، روزآمدی و جذابیت، در بهبود وضعیت آموزش‌وپرورش مدارس ایفای نقش نمایند و متناسب با تحولات علمی، پژوهشی و فناوری و با تکیه بر هویت ملی و ارزش‌های فرهنگی و اسلامی، زمینه‌های لازم را برای تحقق اهداف عالی آموزش‌وپرورش فراهم بسازند.

زمینه انتشار این مجلات «آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی» است و سابقه آن به حدود نیم‌قرن باز می‌گردد. مجلات رشد پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به مجلات «پیک» معروف بودند.

در میان این مجلات، 7 عنوان برای دانش‌آموزان منتشر می‌شود و 23 عنوان دیگر برای مخاطبان بزرگسال (معلمان، مربیان و مدیران) تولید می‌گردد.

مجلات بزرگسال رشد دو گونه‌اند: عمومی و اختصاصی.

مجلات عمومی به‌صورت ماهانه (8 عنوان در سال، از آغاز سال تحصیلی تا اردیبهشت‌ماه) و با عناوین زیر منتشر می‌شوند:

چند لینک در باره کتابهای آموزشی

چند لینک در باره کتابهای آموزشی ـ جهت دریافت به ادامه مطلب بروید


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه 4 دی1389ساعت   توسط محمود حسینی  | 

چند لینک در باره کتابهای آموزشی ـ جهت دریافت به ادامه مطلب بروید

مطالب قدیمی‌تر